Stærk og Sund - et tilbud til dig med BMI mellem 30 og 40

Er dit BMI mellem 30 og 40, er du over 18 år og bor i Hvidovre kommune, kan du via din egen læge blive henvist til holdtilbuddet Stærk og Sund.

Stærk og Sund er et tilbud til dig der gerne vil ændre dine mad- og motionsvaner, men har svært ved at komme i gang med det på egen hånd.

Hvem kan deltage?

Er du motiveret for at arbejde med dine vaner, udfordringer og muligheder og har brug for en kickstart til en livsstilsændring, så er Stærk og Sund holdtilbuddet måske noget for dig?

Derudover skal du have et normalt eller velbehandlet blodtryk, eventuelt forhøjet kolesteroltal, ingen anden grundlæggende kronisk sygdom (KOL, type 2 diabetes eller hjertesygdom, kræft – se særskilt tilbud for disse). Du skal kunne tale og forstå dansk samt være psykisk og fysisk i stand til møde frem og kunne indgå på et hold med op til 12 deltagere med fokus på træning og dialog om livsstilsændringer.

Når vi har modtaget henvisningen fra din læge, bliver du indkaldt til en afklarende samtale hos en sundhedsfaglig medarbejder. Med udgangspunkt i dine ønsker planlægger I sammen, hvordan du kommer i gang med at blive Stærk og Sund. Når du afslutter forløbet, samles op på din plan, så du kan fastholde den gode livsstil fremover.

Hvor og hvornår foregår det?

Forløbet foregår i Hvidovre Sundhedscenter, Hvidovrevej 272, 2650 Hvidovre og varetages af en fysioterapeut og en klinisk diætist.

Forløbet varer 12 uger, hvor vi mødes en gang om ugen i 1 ½ time om eftermiddagen. Hver mødegang indeholder både træning og dialog om livsstilsændringer.

Træning og dialog

Træningsdelen har fokus på styrke- og konditionstræning i teori og praksis. Træning vil give dig mere energi og overskud i hverdagen, på trods af de barrierer du måtte have fysisk og mentalt.

Vi arbejder med forskellige træningsformer, så du får ideer til hvilken træning, der bedst passer til dig og dit hverdagsliv, så du fortsætter med at være fysisk aktiv efter forløbet og holder dig stærk og sund.

I dialogen om livsstilsændringer er udgangspunktet de 7 kostråd og motion. Vi taler om dagens måltider, portionsstørrelser, frugt og grønt, hvordan vælger vi de sundere varer, og hvad med sødt, salt og alkohol – hvordan får vi plads til det hele? Vi deler erfaringer hører hvordan andre tackler forandringer.